Selecteer een pagina

Lukt het je maar niet om leads om te zetten naar klanten? Dan is er iets wat je over het hoofd ziet.

Veel ondernemers zijn alleen gefocust op de verkoop van hun product of dienst.
Dat is dan ook het enige waar ze over praten; over wat zij te bieden hebben.
Ze vertellen je uitgebreid over hoe waardevol en bijzonder hun aanbod is.
Maar meer dan de Unique Selling Points (USP’s) hoor je niet.

Sales niet leuk?

Grote kans dat je het gevoel krijgt dat het verkoopproces te pusherig wordt.

Je begint ‘sales’ een vies woord te vinden.
Herkenbaar?
Dat komt omdat er negatieve drang achter de verkoop zit. En dat voelt niet prettig.
Dit is ook niet wat je wilt als ondernemer.
Jij wilt tevreden klanten, zowel tijdens als na de verkoop.

Sales wordt leuk

Er is een manier waardoor sales juist heel leuk gaat worden.

Want als je het juist aanpakt ben jij tevreden en je klant ook.
Ik deel hier 7 tips met je die je allemaal in je verkoopproces kunt toepassen.

1. Maak connectie met je klant

Verkopen doe je met passie en enthousiasme.
Start dus als eerste met het maken van de juiste verbinding.
Praat over iets wat jullie gemeenschappelijk hebben.
Daardoor zorg je ervoor dat je klant op haar gemak gesteld wordt.

2. Ken het probleem van je klant

Ga niet voorbij aan de problemen die je klant heeft.
De UPP’s (Unique Problem Points) zijn hierin ontzettend belangrijk.
Maar let wel op!
Je klant is zich nog niet bewust van die problemen.
Daarom is het doorvragen op de problemen ontzettend belangrijk.
Hierdoor wordt je klant zich bewust van haar problemen.
En jij kunt dan goed beoordelen of je de juiste persoon bent om te helpen.

3. Doorvragen tot de kern

Zodra je klant zich enigszins bewust is van het probleem, ga je doorvragen.
Welke problemen ervaart jouw klant nog meer?
Wat zijn de negatieve gevolgen (consequenties) van die problemen voor jouw klant?
Wat zijn de emotionele gevolgen?
En welk resultaat wenst ze zich na het krijgen van de oplossing?
Dit zijn 4 vragen, maar het gaat natuurlijk niet om 4 antwoorden.
Je vraagt door tot de kern.
Denk je dat je al genoeg hebt doorgevraagd?
Vraag dan toch door, want je wilt de dieperliggende reden weten wat je klant ECHT nodig heeft.

4. Visie schetsen voor je klant

Nu ga je jouw klant haar eigen toekomstbeeld laten zien.
Wat is er nog meer te bereiken wat ze nu nog niet kan zien?
Welke transformatie is daarvoor nodig?
Want dat ziet ze namelijk zelf niet.
We ondernemen namelijk allemaal in onze eigen bubbel.
Daarom hebben we, en zij dus ook, anderen nodig om de volgende stap te zien.

5. Bezwaren wegnemen

Je klant zal mogelijk bezwaren hebben om de aankoop te doen.
Doe hier van tevoren al onderzoek naar, want dan weet je deze tijdens het verkopen te keren.
Ook heeft jouw klant zelf een situatie geschetst van de consequenties die ontstaan als ze het probleem nu niet oplost.
Maak hier gebruik van tijdens het wegnemen van bezwaren.
Je bent een gelijkwaardige sparringpartner en je denkt mee in haar denkwijze om tot een goede oplossing te komen.
Nadat je de bezwaren hebt weggenomen, deel je jouw inzichten en tips met je klant.
Zodat jouw klant duidelijk de noodzaak van aankoop gaat inzien. Dan pas komt jouw aanbod in beeld; niet eerder!

6. Neem de leiding

Ja, de klant beslist. Maar jij neemt de leiding in het verkoopgesprek.
Wat de klant eigenlijk wil is dat jij de beslissing al maakt, voordat je klant het zelf doet.
Zorg ervoor dat jij helemaal overtuigd bent dat jullie er samen een succes van gaan maken.
Dan kan je klant eigenlijk geen ‘nee’ meer zeggen tegen jouw aanbod.
Neem je klant dus mee aan de hand, dat vindt zij echt fijn.

7. Klant geruststellen

Nadat je klant besloten heeft, ga je de klant nog geruststellen dat hij de juiste keuze heeft gemaakt.
Waarom, vraag je je misschien af?
Omdat mensen na de koop nog graag bevestigd worden in hun keuze.
Zelfs na het verkoopgesprek kan het nog zijn dat ze online gaan zoeken naar vergelijkbare producten/diensten.
Zet daarom testimonials over jouw aanbod duidelijk zichtbaar op jouw website.
Of deel ze eens op Social Media.
Want bij jou zijn ze ECHT aan het juiste adres.
Mooiere bevestigingen kun je niet hebben.
Dus ga sparen voor testimonials.

Heel veel succes!
Enthousiaste & ondernemende groet,

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *