Selecteer een pagina

Ga je voor jezelf beginnen als online ondernemer?
Spannend! Maar ook een superleuke reis.
Tenminste als je het goed aanpakt...

Want wil je een goede basis neerzetten, dan zijn een aantal elementen heel erg belangrijk.
Dat kost je in het begin wat extra tijd en moeite, maar geloof me, dit betaalt zich zeker terug.

Maak slimme keuzes

Vergelijk je bedrijf neerzetten met het inpakken van een koffer of rugzak voor een verre reis. Pak je strategisch in dan kun je licht reizen en misschien zelfs vliegen zonder dure ruimbagage te boeken. Je bent sneller op je plaats van bestemming en wendbaarder. Je ervaart meer vrijheid om te doen wat je belangrijk vindt.

Kortom: je reist goedkoper, sneller, flexibeler en hebt meer ruimte voor focus.

Hoe doe je dit?

? Rugzaktip 1: Bepaal jouw niche

Sta even stil om jouw unieke plek in het online bedrijfsleven te bepalen. Hoe scherper je deze kunt omschrijven, hoe beter.

Geef antwoord op deze 3 vragen:

 1. Wat wil je graag doen?

Misschien heb je alle kennis en vaardigheden al in huis.
Maar je kunt ook meer willen leren over onderwerpen waar je nog niet zoveel mee gedaan hebt. Rem jezelf niet af met gedachten als “dat kan ik toch nooit”.
Maar ga het onderzoeken.

Ik zeg altijd "Fake it untill you make it!" 

2. Met welke klanten wil je werken?

Ga voor een doelgroep waar je echt “iets mee hebt”.
Waar je een klik mee voelt.

Dan spreek je gemakkelijker de taal van jouw potentiële klant in je marketing.
En komt het tot een samenwerking dan zul je hier sneller voldoening uit halen.
Omdat deze klant echt bij je past.

Als jij duidelijk bent in je WHY, dan trek je ook klanten aan die hierbij passen.

3. Wat wil de markt?

Zitten potentiële klanten wel op jouw huidige diensten te wachten?
Als het antwoord ja is, prima natuurlijk ?
Maar twijfel je, ook al is het een heel klein beetje, ga dan op onderzoek uit.

Luister naar de wensen in de markt.
Bijvoorbeeld door met potentiële klanten te gaan praten.
Of een marktonderzoek te doen.
Dat is misschien spannend, maar echt zo waardevol.

Zorg in iedere geval dat je focust op het probleem van de ander, de consequentie en het resultaat.

Rugzaktip 2: Maak een financieel plan

Stel doelen voor jezelf met een deadline.
Wat wil je bereiken binnen hoeveel tijd en wat wil je in die tijd verdienen?
Maak hier een overzicht van.

Zo weet je precies waar je naartoe aan het werken bent.
En kun je tijdig bijsturen als je merkt dat jij je doel niet gaat halen.

Ondernemers met SMART-doelen komen sneller waar ze willen zijn.

Rugzaktip 3: Denk na over je marketing

Hoe ga jij jouw diensten of producten in de markt zetten?
Dit plan mag zeker niet ontbreken! 

Het is mooi dat jij enthousiast bent over je bedrijf.
Maar nu moeten anderen het ook nog worden.
Want let wel: zonder klanten geen omzet; zonder omzet geen bedrijf.
Ook al heb je een KvK-nummer…

Bedenk dat je potentiële klanten eerst moeten wennen aan je.
Dus overlaad ze niet met verkooppraatjes.
Maar ga eerst waarde leveren.
Value First.

Maak van je swipend publiek een converterende klant.

In mijn blog 'Zet je leads om naar klanten met deze 7 tips' geef ik je een paar praktische voorbeelden hoe je je sales aanpakt.

Rugzaktip 4: Zorg dat je consistent bent

Mensen houden van patronen. Dingen die voorspelbaar zijn.
Wees dus consistent in je on- en offline marketing.
In je taal maar ook in waar en hoe vaak je iets laat zien van jezelf.

Breng structuur aan in je social mediakanalen.
Dat geeft je klanten een betrouwbaar gevoel.
En het helpt jou om het overzicht te bewaren.

Blok op vaste momenten tijd in je agenda voor je marketing & sales.

Gebruik dit om content te maken, berichten in te plannen op social media, e-mails te schrijven. En om actief salesgesprekken of marktonderzoek te doen.

Laat daarbij goed zien wat jou uniek maakt.
In al je uitingen.
Vind je het nog lastig om zichtbaar te worden?
Lees dan eens deze blog over hoe jij je zichtbaarheid online vergroot.

Rugzaktip 5: Ga het gewoon doen!

Ondernemen is lef hebben.
Lef om kansen te pakken als je ze ziet.
Lef om te investeren in jezelf en je bedrijf.
Lef om jezelf te laten zien.

 Maar je hoeft ook niet meteen een powerlady te zijn.
Want je leert gaandeweg.
Je probeert en schaaft bij.
Agile werken.
Dat geeft de grootste leercurve. 

Stiekem toch nog even een pep-talk nodig?
Laat me je dan empoweren met deze blog, waarin je leest dat ondernemers geen watjes zijn.

Ook jij bent die Crazy one, die topondernemer wordt!

Echt wel! ?

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *