Selecteer een pagina

Je bent al even bezig als ondernemer. Je product staat, je doelgroep is helder en je marketing loopt. Klanten komen steeds gemakkelijker binnen. Ze zijn enthousiast over jou en je dienst. Alles loopt lekker, je geniet.

Maar je weet ook dat dit niet altijd zo blijft 

Dat je mee moet bewegen met jouw doelgroep. Anders verzadigt je markt en raak je jouw flow kwijt. Je begint na te denken over andere producten. Nieuwe ideeën vanuit hetzelfde bedrijf. “Wat als ik…?”

Koester je gouden product

De grote fout die veel ondernemers maken is dat ze te snel overstappen naar een ander idee. Loopt het ene product? Ok, dan gaan we er nog iets bij doen. En dat krijgt dan vooral de aandacht. Want nieuwe dingen opzetten kost nu eenmaal tijd.

Je verkoop begint af te nemen

Je krijgt minder klanten, opdrachten blijven uit. Je schrikt. Hoe kan dat? Het ging toch altijd zo goed? Je gaat misschien nog harder werken om dat Nieuwe Idee zo snel mogelijk neer te zetten. Maar het lijkt niet te helpen.

Ho, wacht even

Kijk eens eerlijk naar je basisproduct. Hoeveel aandacht heb je hier de laatste tijd nog aan gegeven?

Alles wat je aandacht geeft groeit

Ook bewezen diensten en opdrachten. Juist wanneer je een succesvol product hebt, is het belangrijk hier zoveel mogelijk uit te halen. En dat betekent niet meteen een ander idee ernaast zetten. Maar kijk welke mogelijkheden je nog niet benut hebt.

Bouw het uit!

Kijk van een afstand naar jouw product, jouw moneymaker. Stel je voor dat je met een mede-ondernemer spart over verschillende opties. Wat zou je die ander dan adviseren?

Denk eens aan: 

1. Extra doelgroepen 

Jouw product werkt prima bij je huidige doelgroep, maar misschien zijn er wel andere mensen die ook zo’n zelfde probleem ervaren. Focus je op je waardepropositie en kijk in welke andere context deze ook past.

2. Varianten van je product

Werk je nu vooral online? Denk dan eens aan een offline trainingsdag voor een grote groep tegelijk. Of bied verdieping in aparte modules die inzoomen op een klein onderdeel van je product.

Voorbeeld: Jouw product is een social mediaplan met o.a. LinkedIn als kanaal. Maak dan een aparte module met tips & tricks over LinkedIn op basis van de meest gestelde vragen. 

3. White-label

Dit werkt goed wanneer je een totaaloplossing biedt als dienst of product.

Klanten kunnen dit dan inkopen bij jou als pakket en hier hun eigen draai aan geven. Denk aan huisstijl, eigen medewerkers, eigen middelen. Jij verkoopt een transformatie met een bepaalde garantie en zij houden eigen beheer. Vergelijkbaar met franchise. 

4. Ondersteunende diensten

De spil van je diensten vormt nog steeds je product, maar je zoekt raakvlakken met andere diensten. Denk aan een community, een periodiek magazine, een boek, handige templates, waardevolle podcasts of video’s. Soms zijn dit bijproducten die je al in je marketing gebruikt, zoals gratis weggevers. Deze maak je dan groter, voegt flink meer waarde toe en je koppelt hier een bedrag aan.

Influentials en BN-ers maken vormen ook een goede inspiratie hoe je je kernproduct kunt uitmelken: een kledinglijn, merchandise, een eigen show.

TIP: BLIJF DICHT BIJ JEZELF

Je hebt jouw klanten niet zomaar gekregen. Zij kiezen voor jou omdat je voor iets staat, visie hebt. En omdat je bepaalde kernwaarden hanteert. Dat is jouw visitekaartje.

Ga je uitbouwen, zorg dan dat je dit uit blijft dragen. Want dit is de lijm waarmee je klanten aan je bindt.

Ready? Go!

Ga die markt domineren met jouw product. Neem dat podium.
Laat je gouden product nog harder stralen.
En vooral…durf groot te dromen.

Want dan ga jij jezelf verrassen!

0 reacties